Mnohé nastávající maminky řeší, jak by měly přispět stravováním ke správnému vývoji svého miminka. Některé začnou přespříliš dohlížet na svůj jídelníček a jiné si zase moc problémy nepřipouští a přitom mnohdy stačí jen malá úprava stravovacích návyků.

Navštívili jsme dietologickou poradnu NUTRIVIA na ul.Bratří Čapků v Brně, kde se komplexně zabývají správnou výživou. Je zde zastoupen dietolog, fyzioterapeut, obezitolog i psycholog. My jsme rozmlouvali s dietoložkou Mgr. Jitkou Pokornou, která se specializuje na výživu těhotných a kojících žen.

 

V jaké míře se těhotné a kojící zajímají o správnou výživu ?

 

Vytvořili jsme v Nutrivii Kurz výživy pro těhotné a kojící, ale musím konstatovat, že daleko větší zájem je o rady, jak se zbavit nadváhy po porodu. Je smutné, když ženy mnohdy neznají základ výživy - potravinovou pyramidu, kterou mají dokonce uvedenou v těhotenské průkazce. Ale ta je bohužel "někde vzadu" a tak ji maminky často přehlédnou.

 

Dá se vyhnout v těhotenství nadváze ?

 

Ideální je, když maminka už před početím uvažuje o tom, že chce mít ideální váhu v těhotenství i po porodu. Mimoto obézní ženy proti štíhlým celkově daleko více v těhotenství přibírají a pak po porodu zhubnout třeba 30 kg je velmi obtížné.

Začít redukovat váhu v těhotenství je nesmysl, a proto by ženy obávající se o svou hmotnost měly změnit svůj životní styl již před plánováním miminka. Záměrně neuvádím termín redukční dieta, kdy se většinou ztratí velké množství svalové hmoty, metabolismus se zpomalí a následuje známý jo-jo efekt, kdy se vše vrací do stejných kolejí.

Velkou překážkou je obezita též v některých případech při porodu. Např.žena žádající epidurál může být anesteziologem odmítnuta, protože přes tukovou vrstvu prostě nenajde obratle.

 

Dokáže změnu životosprávy zvládnout žena sama bez odborné pomoci ?

 

Záleží jak která. Znám klientky, které si samy dokázaly nastavit jídelníček velmi dobře, ale jsou to ženy, které mají problematiku podrobně zvládnutou a potvrzují tím,že k plnému pochopení opravdu nestačí přečíst jeden článek. Vyloučila bych jakékoliv zaručené diety inzerované v různých časopisech, ty bych dokonce v některých případech označila za trestuhodné. Stačí se zamyslet nad tím, co bude žena či muž jíst po využití zakoupené zázračné kůry? Bude ji muset jíst stále? Proto bych doporučila návštěvu odborníka, který dokáže doplnit a změnit jídelníček. Dokáže nabídnout alternativu ušitou na míru, protože mnozí lidé nejsou kreativní a ani nejsou schopni si vhodný jídelníček sami sestavit. Nezapomínejme, že ten by měl být na celý život a to si málokdo uvědomuje.

 

Když vyloučíme různé čaje a diety k přímé konzumaci které nedoporučujete, kde jsou největší chyby při nastavení diety ?

 

Většina sestavených diet je jednostranně zaměřených např. na zeleninu a neobsahuje maso nebo různé mléčné výrobky. Jsou nevhodné z hlediska nedostatku bílkovin v organismu, které jsou důležité pro tvorbu svalové hmoty. Zkrátka diety, ve kterých dochází zcela k vynechání některé potravinové skupiny bych označila za nevhodné.

 

Je stanoven optimální váhový přírůstek v těhotenství ?

 

Měl by se regulovat váhou před těhotenstvím. Pokud je matka obézní, měl by odpovídat pouze růstu a váze plodu,  plodové vody, dělohy atd. což je přibližně 6-7 kg. Žena, která má optimální hmotnost, by měla přibrat cca 10-12kg. Rozhodně by neměly v těhotenství připustit úbytek hmotnosti, mohly by tím ohrozit zdraví a život svého dítěte.

 

Co radíte těhotným ženám z pohledu dietologa ?

 

Naším cílem není umístit  výživu na první místo zájmu tak, aby se jí žena zabývala téměř patologicky, pokud ovšem nemá problémy s nadváhou nebo jiné zdravotní potíže. Měla by znát základní poučky, které ale většinou získá už u gynekologa.

Já jsem velkým zastáncem suplementace kyselinou listovou a to už 3 měsíce před těhotenstvím. Většina studií prokázala, že má pozitivní efekt proti rozvoji poruch neurální trubice, což je embryonální základ nervového systému, ze kterého se vyvíjí mozek a mícha. Při svém vývoji v 5. - 6. týdnu těhotenství je od počátku mimořádně citlivá na škodlivé vnější vlivy jako záření, alkohol, nikotin, toxiny aj. Dalším pozitivním vlivem kyseliny listové je podpora tvorby erytrocytů, tedy červených krvinek. Zde hraje svou roli i přísun železa a vitaminu B12.

 

Jaké je doporučené množství kyseliny listové na den ?

 

Doporučené množství pro normální osobu je 200 μg, v těhotenství 400 mikrogramů. Téměř se nedá předávkovat, i jeden gram je dávkou bez rizika. Je obsažena v listové zelenině, v luštěninách, citrusech, chřestu, játrech, také v celozrnném pečivu aj. Optimální by byl dostatečný přísun z běžné stravy, která zajišťuje pestrost, ale to u nároků těhotných v naší populaci obtížně splníme a tak výjimečně doporučuji užívání potravních doplňků.

 

A co jód, vápník a multivitaminy v těhotenství ?

 

Závažný nedostatek jódu může vést k poruše vývoje plodu a k narození dítěte s poruchou psychiky a růstu. Velké množství jódu je obsaženo v rybách a měli bychom je zařadit do jídelníčku alespoň 1x týdně. V poslední době se diskutuje o těžkých kovech objevených v některých rybách a proto je vhodné konzumaci nepřehánět a hledat jód i v jiných potravinách, hlavně v některých mléčných výrobcích, do kterých je přidáván prostřednictvím suplementace krmiva jódem u skotu.

 

Vápníku je třeba v těhotenství téměř zdvojnásobit, doporučené množství je  asi1200 mg/den.  Je nutný k tvorbě kostí plodu a pokud je jeho přísun malý, vezme si ho dítě od matky. Stačí zvýšit přísun mléčných výrobků na 3 - 4 běžné porce, kdy jedna porce odpovídá 1 jogurtu,   55 g sýra, porci sardinek apod. V těhotenství je tělo matky schopno až zdvojnásobit vstřebávání vápníku a omezit jeho vylučování močí, proto není třeba se výrazně obávat jeho nedostatku. Spíše je pro maminku důležité, aby si vytvořila dostatečné zásoby tohoto prvku již před otěhotněním a tímto optimálním obdobím pro vytvoření kvalitní kostní hmoty je dětství a dospívání a adolescence.

 

Skutečně dokázaný výrazný pozitivní efekt suplementace multivitaminy v těhotenství není potvrzen. Na druhou stranu ale neexistuje ani opačný výsledek, tedy že škodí, nebo že se díky nim rodí zbytečně velké děti. Nevhodné a rizikové je užívání nadměrného množství vit.A, který se ale do multivitaminů pro maminky nedává, nebo je ve formě přijatelného betakarotenu. Vše by mělo být uvedeno na etiketě nebo letáčku.

 

Jak zajistí správnou výživu plodu vegetariánka nebo veganka ?

 

U vegetariánů je problematický přísun železa, ale v tomto případě je většinou hlídán a suplementován lékařem. U veganů zajistit správnou výživu plodu je obtížné až nemožné. Pokud se veganka nehodlá vzdát svého způsobu stravování na období těhotenství, je určitou alternativou dodávání chybějících složek stravy formou suplementů. Nevhodným stravováním by mohla opravdu poškodit své dítě. Proto by měla ošetřujícího lékaře upozornit na svoje stravovací zvyklosti v podstatě každá žena, která vynechává některou skupinu potravin.

 

Jaké diety dodržovat při zdravotních potížích ?

 

V počátku těhotenství může se změnami chutí a zvýšenou nevolností dojít i k úbytku váhy a to je mnohdy nebezpečnější, než opačný extrém. Tímto je organismus ženy vystaven energetickému, minerálnímu deficitu a  dehydrataci,  při takovém dlouhodobém stavu může dojít k přímému ohrožení plodu.Tady je rada drahá. Někdo má dobré zkušenosti s piškotem nebo černým chlebem ráno na lačno ještě před vstáváním z postele, který zvýší hladinu cukru v krvi. V případě, že žena není schopna hradit svůj energetický příjem z důvodu nadměrného zvracení a nechutenství jsou určitou alternativou výživné nápoje jako Nutridrinky nebo koncentrovaná výživa v sušené podobě, kterou lze přidat do hotových jídel nebo nápojů, což zvýší jejich energetickou hodnotu. Příčin nevolností je mnoho a nejsou ani vždy odhalitelné a proto je při déletrvajících potížích nutné vyhledat lékaře.

 

Často maminky v těhotenství trpí zácpou. Příčin bývá více: užívání železa, menší tělesná aktivita, snížená motilita (pohyblivost) zažívacího traktu, nedostatečný přísun vlákniny a hlavně tekutin. Setkala jsem se s ženou, která měla křeče v břiše, zácpu a trpěla hemoroidy. Svěřila se, že vypila během teplého letního dne pouze 400 ml tekutin ! Prevence uvedených potíží je přitom velmi jednoduchá - dodržovat pitný režim a přijímat dostatek vlákniny formou ovoce a zeleniny.

 

Kolik tekutin by měla maminka vypít ?

 

Každý člověk je nastaven jinak, záleží také na ročním období, ale obecně se dá uvést množství kolem 2 litrů denně. Doporučuji doplnit vlákninou, jogurty, kefíry apod. pro zlepšení peristaltiky střev. Chtěla bych upozornit také na to, že ani nadměrný příjem tekutin není vhodný.

Při zvracení a nepřiměřeném pocení je vhodné pít vysoce nebo středně mineralizované vody (výrobci tento údaj píší na etiketu), které doplní úbytek minerálních látek. Nejsou vhodné pro běžný pitný režim, protože zatěžují ledviny. Některé ženy jsou na větší množství minerálních látek citlivé a vyšší obsah sodíku u nich může přispět ke zhoršení otoků.

Vhodné při dodržování pitného režimu je samozřejmě obyčejná slabě mineralizovaná voda nebo voda z ověřeného vodovodu, která je často z hlediska kvality podceňovaná. Vhodné jsou i po domácku vyráběné 100% přírodní šťávy. Nešvarem jsou sladké limonády colového typu plné cukrů, barviv a  kyseliny fosforečné. Ani perlivé vody nejsou ideální a nedoporučuji je při nevolnostech a ze skleničky plné bublinek se ani pořádně nenapijete.

 

A čaj , káva, alkohol ?

 

Ani ovocný čaj není vždy ideální, protože je kyselý a může neblaze působit na zažívání i na zubní sklovinu. Káva v dávkování 1 šálku denně podle studií neškodí. Ale je nutné myslet na to, že kofein vždy prochází placentou a zvyšuje srdeční akci u plodu, což je pro plod stresující záležitost. Proto je lepší se kávě úplně vyhnout. Káva také působí jako diuretikum a to především u osob, které kofein nekonzumují pravidelně, nelze tedy kávu zařadit do pitného režimu. Pokud tedy konzumujeme kávu, měly by jsme spíš přísun tekutin ještě malinko zvýšit. Alkohol vylučuji zcela, úplně bezpečná není žádná míra alkoholu.

 

Co si myslíte o argumentu, že když "živím dva, musím jíst za dva" ?

 

To je nešťastná pověra. Energetická potřeba v těhotenství se zvyšuje o 800 -1200 kJ a to bez problému pokryje třeba jogurt a jablíčko. Takže dát si dvě  porce jídla k obědu znamená sníst až o 2000 kJ více zcela zbytečně.

 

Platí to i při kojení ?

 

Zde se energetická potřeba proti těhotenství zvyšuje a může se k 2000 kJ blížit. Může nastat i opačný problém, kdy po příchodu domů má maminka tolik starostí se sebou i s miminkem, že se odbývá, jídlo odsouvá a je pak zbytečně vyčerpaná. Dobré zkušenosti jsou s miskou jídla na stole, ze které může během dne uzobávat.

Po porodu vůbec nastává zásadní změna životního stylu. V šestinedělí dochází k hubnutí, tělo je lehčí o plod, plodovou vodu, zmenšuje se děloha atd. Také úbytek tekutin je v prvních dnech výrazný, močí se ztrácí nadbytečné tekutiny, což činí až 3 l tekutin za den .

V této době je radikální hubnutí na úkor výživy matky i dítěte zcela nevhodné. Při rychlém úbytku tuku mohou přejít toxické látky ulpívající v tukové tkáni do mléka a kojením je získá děťátko. Já toleruji úbytek hmotnosti (tukové tkáně) v tomto období  v rozmezí  1/2 kg za 2 týdny. Žena by měla dodržovat pestrý jídelníček pro vyváženou stravu.

 

Přechází vlastnosti jídla matky do mléka ?

 

Není pravidlem, že nadýmavé potraviny konzumované maminkou mohou způsobit plynatost dětí, některé děti jsou více citlivé jiné méně, ale bohužel se většina maminek s tzv. dětskými kolikami setká. Vhodné je pak z jídelníčku odstranit nadýmavé potraviny a poradit se s pediatrem.  Také u citrusových plodů může dojít k přecitlivělosti a mohou způsobit např.dětskou kopřivku. Opět bych se vyhnula kávě a alkoholu, které mohou způsobit nespavost, podrážděnost, zvýšenou plačtivost miminka.

 

Co byste maminkám vzkázala závěrem ?

 

Některé ženy jsou jednostranně až nezdravě zaměřené pouze na své dítě a zapomínají, že pokud nebudou v pohodě ony, nebude spokojené ani jejich miminko. Stačí zdravý rozum a nadhled. 

 

Zásady pitného režimu, které by měla těhotná a kojící žena dodržovat:

 

  1. -  Potřeba tekutin je velmi individuální, vzávislosti na vnějších a vnitřních podmínkách. Pokud je žena těhotná, její strava není bohatá na ovoce, zeleninu apřijímá vpotravě vyšší množství soli, příjem tekutin formou nápojů by neměl klesnout pod 1,5l/den. Optimálně se doporučuje přijmout > 2 l/den, vobdobí laktace pak > 2,5 l/den.
  2.  - Je třeba pít vprůběhu celého dne tak, aby organismus dostával tekutiny průběžně avdostatečném množství. Pravidelným přísunem tekutin žena zabrání pocitu žízně, který je už počátečním příznakem dehydratace.
  3. -  Základ pitného režimu tvoří nekalorické nápoje - voda kojenecká, pramenitá, kvalitní vody zveřejného vodovodu, minerální vody se slabou mineralizací. Voda, která má příliš nízkou mineralizaci <100 mg/l je při dlouhodobém užívání pro zachování zdraví nebezpečná. Vody svysokou mineralizací zatěžují ledviny a může ovlivňovat výšku krevního tlaku ve smyslu jeho zvýšení.
  4.  - Pokud žena trpí zvracením, vpitném režimu by měly být zahrnuty i vysoce mineralizované vody.
  5.  - Vybraný typ vody by měl být kvalitní, sledovaný obsah jednotlivých minerálních látek by měl být v optimálním množství a poměru.
  6. -  Nápoje s vysokým obsahem sacharidů obsahují zbytečně vysoké množství energie. Většina slazených nápojů obsahuje i vyšší množství přídatných látek, jejichž příjem není žádoucí.
  7. -  Žena by neměla často konzumovat sycené nápoje oxidem uhličitým. Oxid uhličitý může podporovat zvracení, regurgitace a ovlivňovat pH vnitřního prostředí organismu. Ukojeného dítěte může oxid uhličitý podporovat baby koliky.
  8. -  Ideální teplota nápoje se má pohybovat 16 °C (min 10 °C), nebo i vyšší. Teploty nižší pocit žízně následně rovněž zvyšují tím, že vedou k překrvení sliznice hltanu.
  9.  - Při nákupu balených vod je důležité sledovat obsah minerálních látek, především celkovou mineralizaci. Měla by být sledováno i skladování balené vody - ne na slunci apři vyšších teplotách.
  10. -  Již otevřená balená voda by měla být co nejdříve spotřebována a skladována v chladnu.
  11. -  Alkoholické nápoje by se vobdobí těhotenství neměly vůbec konzumovat, pokud žena konzumuje alkohol tak jen vmalých dávkách (např. cca 1 dcl/den vína, nepravidelně). Měla by se vyhnout pravidelné konzumaci a vysokým dávkám alkoholu. Vobdobí kojení je vhodné alkohol také omezit, protože přechází do mateřského mléka a dostává se tímto způsobem k dítěti, jehož vyvíjející se organismus může vážně poškodit.

 

Kofein může být v období těhotenství i laktace přijímán. Dávky do 300 mg kofeinu neovlivňují vývoj plodu, u kojícího dítěte ale může ovlivnit jeho chování (neklid, podráždění, bušení srdce atd.).

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Myomy

myom Děložní myomy jsou benigní (nezhoubné) nádory, které vyrůstají z děložní stě­ny tvořené hladkou svalovinou. Postihují 30-40% žen v produktivním věku. U ně­kterých žen myomy nevyvolávají vel­ké obtíže a stačí je jen sledovat v rám­ci pravidelných gynekologických prohlí­dek (zejména ultrazvukem).

Číst dál...

Endometrioza

endometriozaVeškeré informace o endometrioze nám poskytl prof. MUDr. Jaroslav Živný, DrSc. přednosta Gynekologicko-porodnické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze, kde se nachází, jediná svého druhu v republice, specializovaná ambulance pro diagnostiku a léčbu endometriozy.

Číst dál...

Gynekologické záněty

gynezanetyZáněty ženských pohlavních orgánů jsou infekční onemocnění vyvolaná bakteriemi, viry, kvasinkami, parazity a často je původců více najednou (infekce polymikrobiální). Původce ifekce může být již existující v pochvě či na zevním genitálu nebo je do organismu zanesen zvenčí.

Číst dál...