Pro informace o obezitě jsme zašli za našim nejznámějším endokrinologem a obezitologem česko-srbského půvo­du, autorem mnoha knih publikovaných u nás i v zahraničí, prof. MUDr. Rajko Dolečkem, DrSc.

 

Jak byste definoval obezitu?

Jedna z definic obezity zní: Nevhodná adaptace organismu na prostředí s dostatkem potravy. Lidé jsou dnes uvědomělí. O kalorických hodnotách potravin a správných životních návycích vědí mnoho. Nic z to ale většinou nedodržují i přesto, že znají všechny nepříznivé zdravotní i společenské důsledky nadváhy. Vše je otázkou vůle.

 

Obezitologie je samostatný obor?

Zatím ne, ale vzhledem k celosvětové, dalo by se říct, epidemii obezity je šance, že se samostatným oborem stane. Dnes obezitu léčí endokrinologové, internisté a diabe-tologové, protože velká část, až 80%, nemocných cukrovkou nezávislou na inzulínu, je obézních. Diabetologové říkají, že tato forma cukrovky je trestem za obezitu.

 

Jaká část obezity je endokrinologického původu?

Velmi málo. Např. onemocnění nadledvin, nedostatečná činnost štítné žlázy, ale většina obezity není endo­krinologického původu.

 

Jak je to s genetikou? Je pravda, že pokud mám obézní rodiče, musím i já být obézní?

Do určité míry je to pravda. Před mnoha lety, když jsme shromažďovali materiály pro seriál „Nebezpečný svět kalorií", jsme zjistili, že obézní pacienti mají ze 70% obézní matku a v 50% oba rodiče. Pokud se štíhlé dívce narodí čtyř-kilové dítě a těžší, má v blízké rodině nemocného cukrovkou a maminku s nadváhou, pak má reálnou šanci, že nabobtnátaké.

 

Kde se tyhle „tloustnoucí" geny vzaly?

Uvádí se, že s ohledem na naši pra­věkou minulost, kdy jsme žili v prostředí neustálého ohrožení nedostatkem potravy, si většina z nás vypěstovala tzv. šetrné geny. Metabolismus takto postižených lidí je nastaven na úsporný režim, vydává méně energie. Např. organismus vydává po jídle nebo námaze méně tepla, než je tomu u ostatních. Tato přidaná energie se přemění do tuku. Teplo je nejnižší forma energie. Obezita je velmi nespravedlivá; zatímco někdo se přejídá téměř jako zvíře, sport neviděl ani z rychlíku, a přesto netloustne, jiný může dělat, nevím co a tloustne, jak se říká, i z vody. Existuje tzv. hnědýtuk, ten mají především zvířata, která hybernují, jako je medvěd nebojezevec. Tento tuk je snadno mobilizovatelný - rychle se přemění v energii. Lidé ho mají pouze v dětství, a potom až snad ve stáří. Tento tuk je snadno mobilizován adrenalinem.

 

Má tlusté dítě větší šanci stát se tlustým dospělým?

Určitě. Existují dvě formy obezity: tzv. hypertrofická a hyperplastická. Na svět přicházíme s určitým fixním počtem tukových buněk - řádově jsou to miliardy. Pokud přejídáte kojence, dochází u něj k nadměrnému bujení tukových buněk - hyperplazii, takže dítě pak má větší počet tukových buněk, které ani při hubnutí nezanikají a představují obrovský počet hladových úst, číhajících na to, až jejich šéf udělá strategickou chybu. Tento typ obezity je možno si vypěstovat i v pubertě nebo v těhotenství. Existují určitá období, kdy jsou lidé k tloustnutí náchylnější. Tukové buňky se mohou množit i v dospělosti.

 

Tělo nemá žádný ochranný mechanismus proti obezitě, která mu nesvědčí?

Existuje    hormon,    který    produkují tukové buňky, tzv. leptin, který by měl přes centrální nervový systém blokovat pocity hladu. Výzkumy však ukázaly, že i obézní mají zvýšené hladiny leptinu, a přitom obezita pokračuje dále.

 

Co si myslíte o prostředcích na hubnutí, jako jsou různé koktejly, čaje, tablety chrómu atd.?

Často je to humbuk. Na obrazovce se objeví herečka, která vám oznámí, že díky nějakému prostředku zhubla 10 kg za 14 dní. To je nesmysl. Různé koktejly s vitamíny, enzymy a ionty mohou být vhodným doplňkem diety, stejně jako chrom, který může potlačit chuť na sladké, jen díky těmto preparárům nikdo nezhubne, pokud nebude dodržovat i vhodnou dietu.

 

Existuje několik pokynů, které vedou ke štíhlosti:

1.    prevence   -   když   zjistím,   že nedopnu kalhoty nebo sukni, je čas „dout" na poplach. Tři čtyři kila zhubnu snadno, třicet čtyřicet velmi těžko.

2. nevěřit reklamě - nevěřte, že vás tloušťky zbaví několik tablet, nebo naopak, že neztloustnete z čoko­ládových tyčinek z reklamy - hubnutí je řehole.

3. vhodné dělení jídla - jídlo jednou denně a mezi tím hladovění je nejlepší cestou k otylosti. Dlouhé hladovění mezi jednotlivými jídly provokuje tělo k vytváření tukových zásob. Tělo si řekne: „ha, kdo ví, kdy zase dostanu najíst, radši si to schovám". Nejvhodnější je jíst častěji a v menších dávkách.

4. střídmost - snad kromě zeleniny, která s výjimkou mrkve, a snad cibule, obsahuje minimum kalorií, neexistuje potravina, které bychom mohli sníst libovolné množství, aniž bychom byli
ohroženi tím, že ztloustneme,i dojídání se ovocem může být chyba, protože ovoce obsahuje nezanedbatelné množství fruktozy, což je cukr.

5. utajené přejídání - nikdo již dnes nepije obyčejnou vodu. Pokud náš pitný režim sestává povětšinou ze sla­zených nápojů, piva a alkoholu, pak do sebe dostáváme obrovské množství
utajených kalorii.

 

Jak se díváte na „moderní" diety? Např. Atkinsonovu, tzv. bezsacharidovou?

Krátkodobě je velmi účinná, pokud zrovna netrpíte aterosklerozou. Ovšem není fyziologická. Dodává téměř vý­lučně bílkoviny, a díky tomu příliš tuku, a často ji provází zácpa, protože tělo nedostává prakticky žádnou vlákninu. Principem této diety je drastické omezení sacharidů. Pokud ze stravy vynecháte sacharidy, začnete velmi rychle hubnout, protože vyloučíte spoustu vody, kterou jinak sacharidy zadržují. Jakmile ale člověk, který po Atkinsově dietě zhubl za tři měsíce např. 15 kg, začne sacharidy znovu konzumovat, za dva tři dny může přibrat i 5-6 kg. Příčinou je retence vody. Tuto dietu bych doporučil jen na krátkodobé rychlé zhubnutí pár kilo, s tím rizikem, že při návratu k normální stravě se kila mohou rychle vrátí. Starším lidem bych ji raději vůbec nedoporučil.

 

Je pravda, že s věkem roste tolerance tělesné hmotnosti?

Energetická spotřeba klesá s věkem. Již od třiceti let klesá energetická spotřeba, kdy lidé mohou začít přibírat na hmotnosti a k udržení přiměřené tělesné váhy je třeba snížit příjem energie, a naopak zvýšit pohybovou aktivitu. Další období, kdy obyčejně přiberou ženy, je klimakterium. Zde je třeba postupovat opatrně. Drastické snížení hmotnosti může přinést víc škody než užitku. Je třeba hubnout pomalu a dbát na správný přísun živin. Náhlé zhubnutí může zhoršit např. osteoporozu nebo nepříznivě ovlivnit psychiku.

 

Jste příznivcem tzv. nízkotučných produktů ?

Tuky potřebujeme ke vstřebávání A, D, E, K vitamínů. Tuky jsou pro naši výživu nezbytné a užitečné. Existuje celá řada tzv. esenciálních tuků, které naše tělo nedokáže vytvořit. Samozřejmě s nimi musíme zacházet opatrně, protože jsou obrovským zdrojem energie, ale nelze je zcela vyloučit z potravy. Energeticky není rozdíl v tom, jestli použijete panenský olivový olej nebo sádlo. Obojí má podobnou kalorickou hodnotu. Rozdíl je pouze v tom, že oproti sádlu obsahuje za studena lisovaný olivový olej tzv. nenasycené mastné kyseliny, které jsou zdravější. Ovšem pouze ve studené kuchyni bez tepelné úpravy, např. na saláty. K tepelné úpravě nejsou tyto oleje vhodné, protože rozbitím dvojných vazem vznikají volné radikály. Ke smažení, pokud je smažení nutné, je lepší sádlo, ale nepřehánět - je energeticky bohaté. Margaríny vznikají také ztužováním nenasycených kyselin a kromě toho obsahují mnoho umělých přísad. Ty bych nedoporučil.

 

Co byste doporučil starším lidem?

Střídmou stravu, pohyb a pravidelnou kontrolu své váhy. l když nebudete skoro vůbec jíst a přitom jenom ležet, moc nezhubnete - snad jen nebudete přibírat. Dostatečný pohyb je alfou a omegou každého hubnutí. Alespoň ranní rozcvička. Když nic jiného, tak na rozhýbání kardiovaskulárního systému.

 

Jak je to s kalorickou hodnotou alkoholu?

Alkohol je dvousečná zbraň. Je nabit energií. Ale někdo netloustne, protože zvyšuje odpad energie. Když se napijete trochu víc, zrudnete a zvyšu­jete vyzařování energie, takže záleží, jak vaše tělo na alkohol reaguje. Nejobvyklejší jsou ovšem případy, kdy se po pravidelním příjmu alkoholu výrazně přibírá.

 

Je pravda, že obezitou trpí hlavně lidé z nižších příjmových skupin?

Ano, to je známá pravda, protože se přejídají lacinými sacharidy - chleba, moučná jídla, rýže. Bohatí mají na maso a zeleninu. Určitou úlohu zřejmě sehrává i to, že je k hubnutí nenutí jejich společenské postavení, protože to platí i naopak - štíhlí lidé mají vyšší příjmy a snáze naleznou společenské uplatnění...

 

Na závěr osobní zdravotní tip profesora Dolečka:

Nakrouhejte čerstvé zelí, prosolte, nechtě chvíli uležet, až pustí vodu, přidejte podle chuti trochu octa, trochu oleje a uložte do sklenice v chladnu. Pokud máte problémy s hmotností, konzumujte denně místo večeře. Nejen že zelí zasytí a obsahuje 4x více vitamínu C než třeba jablka, ale zároveň dodáváte tělu nezbytnou vlákninu.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Myomy

myom Děložní myomy jsou benigní (nezhoubné) nádory, které vyrůstají z děložní stě­ny tvořené hladkou svalovinou. Postihují 30-40% žen v produktivním věku. U ně­kterých žen myomy nevyvolávají vel­ké obtíže a stačí je jen sledovat v rám­ci pravidelných gynekologických prohlí­dek (zejména ultrazvukem).

Číst dál...

Endometrioza

endometriozaVeškeré informace o endometrioze nám poskytl prof. MUDr. Jaroslav Živný, DrSc. přednosta Gynekologicko-porodnické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze, kde se nachází, jediná svého druhu v republice, specializovaná ambulance pro diagnostiku a léčbu endometriozy.

Číst dál...

Gynekologické záněty

gynezanetyZáněty ženských pohlavních orgánů jsou infekční onemocnění vyvolaná bakteriemi, viry, kvasinkami, parazity a často je původců více najednou (infekce polymikrobiální). Původce ifekce může být již existující v pochvě či na zevním genitálu nebo je do organismu zanesen zvenčí.

Číst dál...